Czego potrzebują dziś pacjenci

Potrzeby pacjentów są dość proste i względnie stałe. Są takie same dziś jak były kiedyś, i takie same w Polsce jak w innych krajach.

Można je opisać jako trzy główne grupy potrzeb:

  • potrzeba dostępności,

  • potrzeba jakości,

  • potrzeba wiedzy o kosztach.

Pacjenci chcą wiedzieć, gdzie i kiedy będą mogli dostać się do lekarza, szpitala czy na badanie. Chcą znać lokalizację placówki i wiedzieć jak daleko będą musieli podróżować. Chcą wiedzieć, kiedy dane świadczenie będzie dla nich dostępne. Zwłaszcza w Polsce, kraju o najdłuższych kolejkach do lekarzy specjalistów i leczenia w Europie, ta wiedza ma dla pacjentów szczególne znaczenie.

Naturalną potrzebą pacjentów jest potrzeba wiedzy o jakości i skuteczności świadczeń. Chcą się leczyć tam, gdzie dany problem zdrowotny można wyleczyć najskuteczniej.

Pacjenci szukają informacji o jakości i skuteczności leczenia. W polskim systemie ochrony zdrowia takich informacji brakuje. Nie sposób znaleźć informację, z jakim skutkiem dany ośrodek onkologiczny leczy dany rodzaj nowotworu. A dla pacjentów to informacja kluczowa. Pacjenci chcą znać jakość opieki w danej placówce, chcą wiedzieć czy to dobry szpital, dobra poradnia, dobry lekarz, czy dysponuje dobrym sprzętem i dobrymi fachowcami.[..]

Pacjenci chcą wiedzieć, ile będą musieli za dane świadczenie zapłacić. Czy jest to świadczenie nieodpłatne w ramach publicznej służby zdrowia, czy za dopłatą, tak jak w przypadku leków czy też będą za to musieli zapłacić w całości z własnej kieszeni. Jeśli pacjent ma do wyboru dziesięciu lekarzy w danej lokalizacji a tylko dwóch z nich podało informację o cenie wizyty, to zmniejszając obszar niepewności będzie dokonywał wyboru między tymi dwoma gabinetami, które podały cenę usługi.

Ewa Borek
Fundacja MY Pacjenci

Całość artykułu autorstwa Ewy Borek znajduje się na stronie:http://pacjenci.blogspot.com/2014_07_01_archive.html

Kategoria: