Zinnat

Treść pytania: 

mam pytanie odnośnie leku ZINNAT, które moje dziecko dostało na zapalenie ucha. Ponieważ lekarz pozwolił jechać nad morze na urlop, a zaczęłam się zastanawiać czy nie będzie jakichś problemów ze słońcem - np plamy itp. Ponieważ nie ma tej informacji na ulotce dlatego też chciałabym sie dowiedzieć z wiarygodnego źródła co zrobić oprócz większych filtrów, osłony na głowę itp ochron jak dla dziecka na słońcu?? Z góry dziękuje za odpowiedz.

Odpowiedź: 

Antybiotyki a nadwrażliwość na słońce

U osób stosujących niektóre antybiotyki (z grupy fluorochinolonów, z grupy tetracyklin, w mniejszym stopniu z grupy sulfonamidów oraz linkomycynę) ekspozycja na słońce może spowodować skórne reakcje toksyczne lub alergiczne. Takie reakcje mogą wystąpić już po kilku minutach przebywania na słońcu albo dopiero po kilku godzinach. W przypadku reakcji fototoksycznej po kilku minutach lub nieco później dochodzi do objawów podobnych do "porażenia słonecznego", w przypadku reakcji fotoalergicznej występowanie problemów skórnych jest wolniejsze i przebiega na ogół z mniejszym nasileniem.

Zinnat (chem. cefuroksym)należy do grupy antybiotyków półsyntetycznych cefalosporyn II generacji i nie powoduje toksycznych czy też alergicznych reakcji po ekspozycji na słońcu. Jednakże należy pamiętać, że w przypadku osobniczej nadwrażliwości na cefuroksym mogą wystąpić po zażyciu tego leku takie działania niepożądane jak np. pokrzywka, świąd skóry, gorączka polekowa. Nie należy mylić takiej reakcji z reakcją uczuleniową na słońce.

Źródła:
1)Bulletin sur le medicament du Centre National Hospitalier d’Information sur le
Medicament - Minidossier du CNHIM, sierpień 2003, www.giesips.org/minidossier_pdf
2)Anthibiotiques et antibiotherapie - Y. Mouton, 1998
3)Indeks Leków Medycyny Praktycznej 2006

Kategoria pytania: